Hoe kan ik met Storytelling onderscheidend communiceren?

09-07-2016

 

Tip: gebruik een BHAG.

Je kent dat wel. Je bezoekt een website en klikt op de button ‘Missie’. Wat volgt is een stroom hoogdravende maar inhoudsloze verbale diarree. Er is duidelijk geen Storytelling aan te pas gekomen. Hier een voorbeeld dat ik tegenkwam. (Met alle respect, maar dit kan beter..)

Xcellent bv

 • Xcellent bv. is een professionele organisatie die als strategisch partner opereert en ICT inzet bij zijn opdrachtgevers om het rendement te verbeteren en bedrijfsprocessen te optimaliseren. Een goede interactieve relatie met zijn opdrachtgevers en kennis van hun organisatie vormt voor Xcellent bv. processen....blablabla!

Iedereen houdt van een goed verhaal

Bovenstaand voorbeeld maakt de kracht van Storytelling duidelijk. Een goed verhaal is namelijk altijd wél concreet, spannend en onderhoudend. Een goed verhaal gaat over een Held die strijdt tegen Het Onrecht in een vijandige Maatschappij. Of zoiets. Met Storytelling maak je jouw bedrijf of firma of merk een Held. Dat schept duidelijkheid en daar val je mee op. Mensen zijn er dol op.

Hoe dan?

Wat je als eerste moet doen, is met je management op zoek gaan naar een echt onderscheidende missie. Iets ambitieus, iets heldhaftigs. Wij noemen dat een Big Hairy Audacious Goal. Oftewel een BHAG. Ofwel een Groot Harig Heldhaftig Doel. Hier twee hele mooie voorbeelden.

Google:

To organise the worlds information and make it accessable for everybody

Twitter:

Being the pulse of the planet

Het kan niet zo zijn dat..

Duidelijk? Vraag jezelf af: voor welk probleem heeft mijn bedrijf de oplossing? Welk onrecht pakken wij aan? Welke kromme situatie zetten wij recht? Veel onderscheidende  bedrijfsmissies en -visies ontstaan vanuit de opmerking: “het kan toch niet zo zijn dat...”

Drie voorbeelden, waarbij u zelf de bijbehorende firma en missie mag verzinnen:

“Het kan toch niet zo zijn dat we met z’n allen dat kleffe supermarktbrood blijven eten...”
“Het kan toch niet zo zijn dat hoogwaardig fiscaal advies voor het MKB onbetaalbaar wordt...”

“Het kan toch niet zo zijn dat ik langs tien loketten moet om mijn zieke moeder de juiste zorg te geven...”

Geloofwaardigheid
Eerste vereiste voor een goed verhaal is geloofwaardigheid. De ‘luisteraars’ moeten het snappen en omarmen. Het gedrag en de diensten van het bedrijf moeten elke dag opnieuw het verhaal waarmaken. Een ABNAMRO die zegt dat hij opkomt voor het maatschappelijk belang, dat gelooft geen hond. Triodos gelooft men wel.

Bedrijfsbreed

Storytelling is daarom per definitie iets dat de hele bedrijfsfilosofie raakt. In deze tijd eisen klanten niets minder dan een duidelijk onderscheid en toegevoegde waarde. En je moet het aantonen. De gehele bedrijfscultuur wordt ondergeschikt gemaakt aan de BHAG. Dat is leuk en spannend zowel voor klanten als de medewerkers. Bedrijven met een goede BHAG hebben beter en gemotiveerder personeel. Een goede BHAG zet intern alle neuzen dezelfde kant op. En als je verhaal klopt, dan is alle communicatie vervolgens een eitje!

Interne haalbaarheid
Kun je als communicatieprofessional niet de hele organisatie veranderen of meekrijgen? Probeer dan in geval te kijken of je via een BHAG op een scherper geformuleerd verhaal kunt komen voor je bestaande communicatie. Nog beter, probeer het management zover de krijgen dat ze er mee aan de slag gaan. Want het internet schreeuwt om onderscheidend vermogen en authentieke verhalen.

 

Storytelling in het kort
 

  • Weg met die vrijblijvende mission statements!
  • Gebruik een BHAG
  • “Het kan toch niet zo zijn dat...”
  • Wees geloofwaardig
  • Bouw een kampvuur
  • Maak het tastbaar
  • Bewijs het in de praktijk
  • Betrek anderen
  • Deel het online

Meer weten over Storytelling? Mail je concrete vraag aan gerritjan@heehee.nl. Ik zal mijn best doen om het even concreet te beantwoorden.

Laatste blog`s
Weet jij wat je klant voelt?
10 november 2017
  Inspelen op de emoties van je klanten Uitgebreid psychologisch onderzoek wijst uit dat wij, mensen, op basis van emotie en intuïtie keuzes lees meer >
Waarom is úw bedrijf eigenlijk online??
12 augustus 2017
De afgelopen 5 jaar ondervroeg ik zo’n 100 ondernemers naar de achterliggende reden van hun online aanwezigheid. Het niet-verbazingwekkende antwoord van lees meer >
Zo maak je goede content.
17 mei 2017
Over merkeigenschappen, originaliteit en afkijken Dankzij internet ben je uitgever van jouw hoogsteigen superleuke bedrijfsinformatie. Dat is althans het lees meer >