Teveel ondernemers worstelen met Online Marketing

Bedrijven weten vaak geen raad met hun online marketing. Ze hebben wel een website, ze doen ook veel met e-mail, hebben een zakelijke Facebook pagina, en de medewerkers hebben zich persoonlijk aangemeld bij LinkedIN. That’s it. 

Terecht vragen DGA’s en MT-leden zich af: wat moet ik verder met Internet of Mobiele toepassingen? Moet ik iets met Social Media? Waar liggen mijn online kansen? 

De oorzaken van hun onzekerheid en dwaaltocht liggen ten eerste bij de interne competenties van de medewerkers. De DGA en het MT kennen hun markt perfect. Een office manager doe iets aan marketing, misschien zelfs online. De webbouwer van het bedrijf is vooral technisch onderlegt en minder marketingtechnisch. Individueel gebruikt men sociale online netwerken. Er is dus niemand die op basis van kennis van Online Marketing het voortouw kan nemen om tot een sterke Online Strategie te komen. 

Een tweede probleem is dat er überhaupt weinig structureel en vanuit een sterke visie aan marketing gedaan wordt. Welke wat grotere MKB-firma heeft nog een duurzame relatie met een full service reclamebureau? Welke wat grotere MKB-firma heeft een sterke marketeer in het MT zitten?  

Online Marketing parttime in huis

Gerrit-Jan Heerschop werkt 1 dag per maand of week intern bij de klant en helpt ter plekke de DGA en het MT om Online kansen te vinden en te benutten. Ik stel commerciële doelen, doe marktonderzoek, stel een content strategie op, monitor de inspanningen en breng zo structuur aan in de online communicatie. Bovendien help ik met content creatie. ​Ik vind: online inspanningen moeten renderenAlleen al mijn aanwezigheid binnen het bedrijf brengt processen op gang!